Ohjeita omaisille

Surun kohdatessa

Läheisten on huolehdittava kuoleman-tapauksen jälkeen monista käytännön arkipäiväisistä asioista.

Usein ajateltavaa ja käsiteltävää on paljon. Siksi olemme koonneet yhteen asiat, joista tulisi huolehtia kuolemantapauksen jälkeen, ja termit, jotka on hyvä ymmärtää surun hetkeen liittyen.

Ainakin seuraavista asioista tulisi huolehtia ennen hautausta:

Posti ja suoramarkkinointi
Suoramarkkinointiyritykset saavat tiedot kuolemantapauksista väestötietojärjestelmästä, mutta kannattaa ottaa huomioon, että suoramarkkinointiosoitteistoja päivitetään harvakseltaan. Suoramarkkinointikirjeitä voi tulla vainajan nimellä vielä kuukausia kuoleman jälkeen. Jos vainajan asunto on tyhjillään, kannattaa järjestää postin edelleenlähetys jollekin lähiomaiselle. Kuolinpesän hoitaja voi kuitata kirjatut lähetykset vainajan virkatodistuksen ja kuolinpesän osakkaiden antaman valtuutuksen nojalla.


Vakuutukset

Todennäköisesti monet vakuutukset eivät ole enää tarpeellisia tai ajankohtaisia. Myös mahdollisista vakuutuskorvauksien hakemisista kannattaa ottaa selvää. Tarkista ainakin seuraavien vakuutuksien tilanne:

  • henkivakuutus
  • ryhmähenkivakuutus
  • tapaturmavakuutus
  • sairauskuluvakuutus
  • eläkevakuutus
  • säästövakuutus
  • kotivakuutus
  • matkavakuutus

 

Tilaukset ja sopimukset

Erilaiset vainajan nimissä ja vainajaa varten olleet tilaukset ja sopimukset kannattaa perua, jotta ylimääräisiltä kuluilta vältytään. Toisinaan voi olla tarpeen myös siirtää sopimus tai tilaus jonkun omaisen nimiin. Ainakin seuraavien sopimuksien tilanne kannattaa tarkastaa:

  • vuokrasopimus
  • autotalli/autopaikka
  • vesi/jätevesi
  • puhelimet, internet
  • pankin maksupalvelu
  • sanoma- ja aikakausilehtitilaukset
  • ateriapalvelu